Consulttypes
VR → Instellingen → Consulttypes
In deze module kunt u de instellingen van alle bestaande consulttypes aanpassen en nieuwe consulttypes aanmaken.
Consulttypes kunnen worden gekozen in een (online) afspraak en consult. Het consulttype bepaalt onder andere welke e-mails er wel/niet worden verstuurd, welke consultduren er worden aangehouden en welke vragenlijst van toepassing is (2020).
Ook bij het aanmaken van een rapportage kan er op consulttypes gefilterd worden.
Consulttype aanmaken/wijzigen
Om een nieuw consulttype aan te maken klikt u rechtsbovenin op + Nieuw Consulttype
.
Om een bestaand consulttype te wijzigen klikt u ergens in de regel van het betreffende type.
In beide gevallen zal zich een nieuw venstertje tonen met drie tabbladen:
Algemeen
Actief
: staat dit op Ja
ingesteld, dan is het consulttype te gebruiken door de medewerkers. Het consulttype wordt dan onder andere selecteerbaar in de afspraakdialoog en in het consult zelf.
Bij Nee
wordt het consulttype niet meer selecteerbaar in de afspraakdialoog. In het consult zal het type onder het kopje ‘Inactief’ komen te staan. Als het consulttype aan een online rooster en spreekkamer gekoppeld is, zal het niet meer selecteerbaar worden als reden bij het maken van een online afspraak.
Het op inactief zetten heeft verder geen invloed op bestaande afspraken en consulten met dit consulttype.
Naam
: de naam voor intern gebruik.
Soort
: hier heeft u de keuze uit vier soorten consulten. Het soort consulttype bepaalt onder andere hoe het online inboeken van een afspraak op dit consulttype verloopt. Selecteert u bijvoorbeeld ‘Bedrijfsconsult’ als soort, dan zal er om een bedrijfsnaam worden gevraagd bij het maken van een afspraak. Selecteert u ‘Reisconsult’, dan worden er om een hoofdbestemming, aantal landen en reisduur gevraagd. Deze gegevens worden dan meegenomen in de afspraak en het consult. Bij ‘Regulier consult’ wordt er alleen om het aantal personen gevraagd.
Gebruik ‘Project consult’ alleen als u dit consulttype specifiek in projecten gaat gebruiken.
Afspraken
Email sjablonen
: hier koppelt u email sjablonen voor nieuwe, gewijzigde en/of geannuleerde afspraken. U kunt bestaande email sjablonen selecteren, of nieuwe aanmaken in de bijbehorende module en hier vervolgens koppelen.
Is er geen email sjabloon geselecteerd, of kiest u voor de optie Geen email sjabloon
, dan zal er voor dit consulttype geen email worden uitgestuurd naar de cliënt.
💡 Geannuleerde afspraken zijn afspraken die daadwerkelijk uit de agenda verwijderd zijn door een medewerker. Afhankelijk van of er een email sjabloon voor is gekoppeld, zal er een email naar de cliënt worden gestuurd bij annulering.
Label bij online boeken
: wat u hier invult komt in de online afsprakenmodule voor cliënten te staan, in het lijstje met redenen om voor een afspraak te komen. Deze reden zal alleen zichtbaar zijn als het consulttype gekoppeld is aan een online rooster en spreekkamer.
Kleur van de afspraak
: hier kunt u een kleur kiezen voor gebruik in het agendavenster.
Vraag intake bij nieuwe afspraak
: Deze instelling heeft zowel effect op of er wel of geen link naar een online gezondheidsverklaring in de afspraakbevestiging wordt meegestuurd, als op of de online gezondheidsverklaring wel of niet standaard staat aangevinkt bij het selecteren van het consulttype in de afspraakdialoog.
Let op: deze instelling hangt samen met de instelling op organisatie niveau ‘Vraag altijd om intake bij online boekingen’. In dit overzicht ziet u hoe deze twee instellingen invloed op elkaar hebben:
Instellingen | Link naar intake in afspraakbevestiging | Online gezondheidsverklaring standaard aangevinkt |
---|---|---|
Org niveau aan / Consulttype uit | Ja | Nee |
Org niveau uit / Consulttype aan | Ja | Ja |
Org niveau aan / Consulttype aan | Ja | Ja |
Org niveau uit / Consulttype uit | Nee | Nee |
Stuur herinnering voor afspraak
: vinkt u dit aan, dan wordt er voor dit consulttype een herinnering verstuurd naar de cliënt over de aanstaande afspraak, eventueel met extra tekst om de intake in te vullen. Dit hangt samen met de algemene instellingen voor email- en sms-herinneringen. Bij uitvinken zal dit niet gebeuren.
Stuur herhaal oproep
: vinkt u dit aan of uit, dan wordt er wel of geen automatische herhaaloproep verstuurd voor het vaccin dat in het consult (met dit specifieke consulttype) is gegeven.
Tijdsduur
Hier staan dezelfde instellingen als op locatie-niveau voor het instellen van de duur van het consulttype. De duur kan hier op organisatie-niveau als default worden ingesteld, om eventueel later op locatie-niveau nog te worden aangepast, mocht een locatie andere voorkeuren hebben.
Bekijk de instructie bij de locatie-instellingen voor verdere uitleg.
Werk alle locaties bij
: vinkt u dit aan en klikt u vervolgens op Opslaan
, dan zullen de tijdsduur-instellingen die u hier hebt ingesteld doorgevoerd worden naar de tijdsduur-instellingen van de locaties. Let op: dit betekent dat eventuele aanpassingen aan de duur die op locatieniveau zijn ingesteld hiermee teniet worden gedaan.